Sånn lykkes du i å skape en velfungerende salg- og servicekultur:
-
1. Gjør forventningene tydelige
Medarbeiderne må vite hva som forventes av dem! Slik får de en god forståelse av hvordan de leverer fantastiske kundeopplevelser. Vi kan hjelpe dem med opplæring i kundeserviceferdigheter og retningslinjer for håndtering av kundeinteraksjoner.
-
2. Motiver de ansatte
Medarbeiderne må være motiverte til å levere den beste kundeopplevelsen! Og motiverte blir de av å få positive tilbakemeldinger når de yter god service, anerkjennelse av innsatsen sin og insentiver til å oppnå gode resultater.
-
3. Gå foran med god ledelse og god kultur
Lederne må være gode forbilder og sette tonen for hvordan medarbeiderne behandler kundene. Denne effekten oppnår dere med tydelig kommunikasjon om hvor viktig kundeopplevelsen er, og ved å dyrke en kultur som prioriterer kundene.
-
4. Tilby utviklingsmuligheter
Medarbeiderne må få nok opplæring og utviklingsmuligheter til å forbedre kundeopplevelsen. De vokser og trives når de får opplæring i for eksempel produktkunnskap, kundeserviceferdigheter og håndtering av vanskelige kundeinteraksjoner.
-
5. Alle må få feedback
Medarbeiderne må få tilbakemeldinger og evalueringer av kundeinteraksjonene deres – både positive og negative. Da forstår de bedre hva som fungerer godt, og hva som må forbedres. Slik får de mulighet til å justere tilnærmingen sin til kundene og hele tiden bli bedre.