Kunde mottar produkt fra butikkansatt

Engasjerte butikkansatte gir økt konvertering og salg

I dagens konkurranseutsatte marked velger mange kjeder å investere betydelige summer i trafikkskapende aktiviteter. Likevel viser tall fra norsk detaljhandel at opptil 70%* av besøkende forlater butikken uten å handle. Manglende fokus og engasjement hos butikkansatte er oppgitt som hovedårsak.  Vi mener dette er en «glemt» forretningsmulighet med en stor økonomisk oppside som det er god butikk å gjøre noe med.
*Excite kjøpesenteranalyse 2024, datagrunnlag med 814 530 respondenter

Noen hovedårsaker til at kunder ikke handlet i norsk detaljhandel i 2024

av de som ikke handler oppgir at ansatte er årsaken.
0 %
En viktig årsak til manglende konvertering kan relateres til at 25% av kundene opplever det vanskelig å komme i kontakt med en ansatt, primært grunnet manglende interesse, vilje eller engasjement.

Pratet med andre ansatte

0 %

Fylte på varer eller ryddet

0 %

Opptatt på mobiltelefon eller butikkdata

0 %

Passiv bak kassedisken

0 %

Ingen ansatt var synlig tilstede

0 %

*Excite trendrapport 2024, 814 530 kundesvar

Mockup av smarttelefon som viser Excite-appen om detaljhandel fra RetailX

Smart teknologi som ikke koster skjorta

RetailX har utviklet Excite plattformen som er en kostnadseffektiv og skreddersydd løsning for kjeder som ønsker å øke konvertering, salg og kundetilfredshet gjennom utbredt kundefokus og engasjement i førstelinjen. Ja, kort og godt det som krydrer både kundeopplevelsene og lønnsomheten til det bedre.

Økt kundefokus

Med løpende tilbakemeldinger i sanntid fra både handlende og ikke-handlende kunder, bidrar Excite til økt kundefokus gjennom refleksjon, erkjennelser og ikke minst lysten til å bli bedre.

Mer bevisste medarbeidere

Med smart visualisering av innsikt på lønnsomme drivere – skaper Excite økt bevissthet på hvilke aktiviteter som påvirker konvertering, salg og kundetilfredshet.

Bedre gjennomføring

Med innebygget rapportering for sammenligningsdata i og utenfor egen kjede, bidrar Excite til bedre gjennomføring gjennom økt konkurranseinstinkt og større forståelse av egne prestasjoner i kontekst mot andre.

Funksjoner som er skreddersydd for detaljhandel

Excite er 100% utviklet for detaljhandel og inneholder et bredt utvalg av funksjoner og oppgraderingsmuligheter. Standardmodulen Excite Feedback er en komplett modul for å oppnå økt konvertering, salg og kundetilfredshet. Modulen kombinerer kundeinnsikt, positiv forsterkning og konkurransevilje. Plattformen er tilgjengelig både som app- og webgrensesnitt.

Løpende kunde-tilbakemeldinger i sanntid
Sett lønnsomt fokus på viktige drivere
Definer mål og engasjer de ansatte
Konverter misfornøyde kunder til fans
Løft frem gode prestasjoner og gi kudos – positiv forsterkning
Maks engasjement i butikken– tilgang for alle ansatte
Intranett med fildeling
Engasjementsbarometer ansatte
Refleksjon direkte i kundesvar

Visning tilpasset ulike roller

Vår Excite-plattform har en rollebasert struktur som sikrer at den enkelte har fokus på relevante oppgaver. Plattformen er tilgjengelig både som APP og web grensesnitt.

Smarttelefon med Excite-appen for ledere
Smarttelefon viser hvordan Excite-appen ser ut for ledere i en virksomhet

Hva ledelsen ser

For ledelsen vil det være viktig å se det store bilde samt kunne gå ned i detalj for å styrke utviklingen der det er potensiale. Dette er enkelt systematisert i Excite.

Hva ansatte ser

Vår løsning skreddersys slik at de ansatte får nødvendige tilbakemeldinger innen de felt som skal ha fokus for å løfte servicenivået og øke konverteringene.

Smarttelefon viser Excite-appen for ansatt4e
Smarttelefon viser Excite-appen for ansatte

En plattform å vokse i

Excite er modulbasert og kan utvides etter behov og ønsker, feedback modulen er obligatorisk og inneholder et bredt utvalg av funksjoner for å arbeide helhetlig med kundeopplevelsen i hele organisasjonen

Excite feedback

Excite standardmodul gir deg kundeinnsikt i sanntid med tilbakemeldinger fra både fornøyde og misfornøyde kunder. Dette gir deg innsikten du trenger for å jobbbe med positiv forsterkning på områder som går bra, og samtidig gjøre nødvendig tiltak på områder hvor det er behov for å øke salg og konvertering.

  • Alle ansatte får tilgang
  • Engasjerende rapportering i sanntid
  • Innebygget intranett med grupper
  • Gi kudos for gode prestasjoner
  • Se teamets engasjement
  • Benchmark mot markedet
  • Sett mål på alle nivåer
  • Lag refleksjon på kundesvar

Tilgjengelige tilleggsmoduler

E-læring og digital trening

Helintegrert LMS, e-læring og mikrotrening rett i appen med komplett kursadministrasjon.

HR- og driftsundersøkelser

Innebygget undersøkelsesbygger for leder, medarbeider og puls undersøkelser.

Rutiner og sjekklister

For deg som ønsker å bedre struktur for mål og oppfølging

Utvidet innsikt og analyse

Heatmap analyse for å identifisere forbedringsområder på dag og tidspunkt. API integrasjon mot BI systemer.

Eksempelbilde fra ExciteDevices fra RetailX

Innhent kundesvar fra
ikke-handlende kunder med ExciteDevices

ExciteDevices er sømløst integrert med Excite og kan styres direkte i appen, spesialtilpasset spørsmål for å kartlegge kundesvar fra ikke-handlende kunder. ExciteDevices blir levert komplett med tilpasset kommunikasjonsplate, og er svært enkel å montere.

Noen velger å lage egen metodikk, vi benytter verdens mest benyttede og anerkjente

CustomerSatisfaction Score (CSAT) er en 5 punkts måling som er ansett som verdens mest anerkjente metodikk for måling av kundetilfredshet. I Excite benytter vi denne metoden for å rapportere andel som gir toppskår gjennomgående. Løsningen håndterer også Net Promoter Score (NPS) i kartleggingen av kundelojalitet.

Siste kundesvar

CSAT (Customer Satisfaction Score)
Gir en umiddelbar tilbakemelding på hvor fornøyd kunden var etter besøket.

CSAT rangeringsskala går fra 1 til 5 og spenner fra sært missfornøyd til svært fornøyd.

En CSAT-score på 85 til 90 prosent angir at dere sannsynligvis leverer svært gode kundeopplevelser, selv om dette vil variere etter bransje.

 

Koble sammen systemene dine med RetailX – én plattform, utallige muligheter

Ikke vær redd hvis du ikke finner integrasjonen du er på jakt etter i oversikten vår. Vi har flere integrasjonseksperter som gladelig bistår med å sette opp integrasjon mellom RetailX og ditt ønsket system.

Klar, ferdig, gå...

Excite er en standardisert løsning som er utviklet for din bransje, dette medfører at det er enkelt å komme i gang. Vi gjør nesten hele jobben slik at dere kan fokusere på den daglige driften.

Trygt som banken

Alle data er lagret i Norge

Sikker lagring av data har topp prioritet hos oss.
Derfor lagrer vi alle data innenfor landets grenser.

ISO 27001/2 Sertifisert

Sertifiseringen viser at vi beskytter våre data på en systematisk og effektiv måte.

GDPR

RetailX og Excite Technologies overholder den europeiske generelle databeskyttelses-forordningen 2016/679 (GDPR) samt alle gjeldende databeskyttelseslover.

Book en prat med Ken for å se hvordan Excite kan øke konvertering og salg for din kjede.
Ken Kristiansen fra Retail X

Våre tjenester

RetailX er et rådgivnings og teknologiselskap som bistår oppdragsgivere med å styrke prestasjoner i førstelinjeorganisasjoner. Vi leverer bistand til utvikling av strategi, implementerer feedbacksystemer og bistår med salg og serviceforbedring

Rådgivning salg og service

Vi er eksperter på å øke konvertering og salg og bistår med å utvikle og implementere gjennomførbare strategier.

Opplæring i salg og serviceledelse

Vi har siden oppstarten gjennomført tusenvis av opplæringsprogram innen salg, service og ledelse.

Innsikt og analyse

Vi er størst på innsikt i norsk detaljhandel og bistår kunder med innhenting og analyse av store og små datasett.

Ofte stilte spørsmål