Kunde mottar produkt fra butikkansatt

Engasjerte butikkansatte gir økt konvertering og salg

I dagens konkurranseutsatte marked velger mange kjeder å investere betydelige summer i trafikkskapende aktiviteter. Likevel viser tall fra norsk detaljhandel at opptil 70%* av besøkende forlater butikken uten å handle. Manglende fokus og engasjement hos butikkansatte er oppgitt som hovedårsak.  Vi mener dette er en «glemt» forretningsmulighet med en stor økonomisk oppside som det er god butikk å gjøre noe med.
*Excite kjøpesenteranalyse 2023, datagrunnlag med 714 530 respondenter

Noen hovedårsaker til at kunder ikke handlet i norsk detaljhandel i 2023

av de som ikke handler oppgir at ansatte er årsaken.
0 %
En viktig årsak til manglende konvertering kan relateres til at 25% av kundene opplever det vanskelig å komme i kontakt med en ansatt, primært grunnet manglende interesse, vilje eller engasjement.

Pratet med andre ansatte

0 %

Fylte på varer eller ryddet

0 %

Opptatt på mobiltelefon eller butikkdata

0 %

Passiv bak kassedisken

0 %

Ingen ansatt var synlig tilstede

0 %

*Excite trendrapport 2023, 714 530 kundesvar

Mockup av smarttelefon som viser Excite-appen om detaljhandel fra RetailX

Smart teknologi som ikke koster skjorta

RetailX har utviklet Excite plattformen som er en kostnadseffektiv og skreddersydd løsning for kjeder som ønsker å øke konvertering, salg og kundetilfredshet gjennom utbredt kundefokus og engasjement i førstelinjen. Ja, kort og godt det som krydrer både kundeopplevelsene og lønnsomheten til det bedre.

Økt kundefokus

Med løpende tilbakemeldinger i sanntid fra både handlende og ikke-handlende kunder, bidrar Excite til økt kundefokus gjennom refleksjon, erkjennelser og ikke minst lysten til å bli bedre.

Mer bevisste medarbeidere

Med smart visualisering av innsikt på lønnsomme drivere – skaper Excite økt bevissthet på hvilke aktiviteter som påvirker konvertering, salg og kundetilfredshet.

Bedre gjennomføring

Med innebygget rapportering for sammenligningsdata i og utenfor egen kjede, bidrar Excite til bedre gjennomføring gjennom økt konkurranseinstinkt og større forståelse av egne prestasjoner i kontekst mot andre.

Funksjoner som er skreddersydd for detaljhandel

Excite er 100% utviklet for detaljhandel og inneholder et bredt utvalg av funksjoner og oppgraderingsmuligheter. Standardmodulen Excite Feedback er en komplett modul for å oppnå økt konvertering, salg og kundetilfredshet. Modulen kombinerer kundeinnsikt, positiv forsterkning og konkurransevilje. Plattformen er tilgjengelig både som app- og webgrensesnitt.

Løpende kunde-tilbakemeldinger i sanntid
Sett lønnsomt fokus på viktige drivere
Definer mål og engasjer de ansatte
Konverter misfornøyde kunder til fans
Løft frem gode prestasjoner og gi kudos – positiv forsterkning
Maks engasjement i butikken– tilgang for alle ansatte
Intranett med fildeling
Engasjementsbarometer ansatte
Refleksjon direkte i kundesvar

Visning tilpasset ulike roller

Vår Excite-plattform har en rollebasert struktur som sikrer at den enkelte har fokus på relevante oppgaver. Plattformen er tilgjengelig både som APP og web grensesnitt.

Smarttelefon med Excite-appen for ledere
Smarttelefon viser hvordan Excite-appen ser ut for ledere i en virksomhet

Hva ledelsen ser

For ledelsen vil det være viktig å se det store bilde samt kunne gå ned i detalj for å styrke utviklingen der det er potensiale. Dette er enkelt systematisert i Excite.

Hva ansatte ser

Vår løsning skreddersys slik at de ansatte får nødvendige tilbakemeldinger innen de felt som skal ha fokus for å løfte servicenivået og øke konverteringene.

Smarttelefon viser Excite-appen for ansatt4e
Smarttelefon viser Excite-appen for ansatte

En plattform å vokse i

Excite er modulbasert og kan utvides etter behov og ønsker, feedback modulen er obligatorisk og inneholder et bredt utvalg av funksjoner for å arbeide helhetlig med kundeopplevelsen i hele organisasjonen

Excite feedback

Excite standardmodul gir deg kundeinnsikt i sanntid med tilbakemeldinger fra både fornøyde og misfornøyde kunder. Dette gir deg innsikten du trenger for å jobbbe med positiv forsterkning på områder som går bra, og samtidig gjøre nødvendig tiltak på områder hvor det er behov for å øke salg og konvertering.

  • Alle ansatte får tilgang
  • Engasjerende rapportering i sanntid
  • Innebygget intranett med grupper
  • Gi kudos for gode prestasjoner
  • Se teamets engasjement
  • Benchmark mot markedet
  • Sett mål på alle nivåer
  • Lag refleksjon på kundesvar

Tilgjengelige tilleggsmoduler

E-læring og digital trening

Helintegrert LMS, e-læring og mikrotrening rett i appen med komplett kursadministrasjon.

HR- og driftsundersøkelser

Innebygget undersøkelsesbygger for leder, medarbeider og puls undersøkelser.

Rutiner og sjekklister

For deg som ønsker å bedre struktur for mål og oppfølging

Utvidet innsikt og analyse

Heatmap analyse for å identifisere forbedringsområder på dag og tidspunkt. API integrasjon mot BI systemer.

Eksempelbilde fra ExciteDevices fra RetailX

Innhent kundesvar fra
ikke-handlende kunder med ExciteDevices

ExciteDevices er sømløst integrert med Excite og kan styres direkte i appen, spesialtilpasset spørsmål for å kartlegge kundesvar fra ikke-handlende kunder. ExciteDevices blir levert komplett med tilpasset kommunikasjonsplate, og er svært enkel å montere.

Noen velger å lage egen metodikk, vi benytter verdens mest benyttede og anerkjente

CustomerSatisfaction Score (CSAT) er en 5 punkts måling som er ansett som verdens mest anerkjente metodikk for måling av kundetilfredshet. I Excite benytter vi denne metoden for å rapportere andel som gir toppskår gjennomgående. Løsningen håndterer også Net Promoter Score (NPS) i kartleggingen av kundelojalitet.

Siste kundesvar

CSAT (Customer Satisfaction Score)
Gir en umiddelbar tilbakemelding på hvor fornøyd kunden var etter besøket.

CSAT rangeringsskala går fra 1 til 5 og spenner fra sært missfornøyd til svært fornøyd.

En CSAT-score på 85 til 90 prosent angir at dere sannsynligvis leverer svært gode kundeopplevelser, selv om dette vil variere etter bransje.

Integrasjoner

Finner du ikke integrasjonen du leter etter?

Ikke vær redd hvis du ikke finner integrasjonen du er på jakt etter i oversikten vår. Vi har flere integrasjonseksperter som gladelig bistår med å sette opp integrasjon mellom Excite og ditt ønsket system.

Klar, ferdig, gå...

Excite er en standardisert løsning som er utviklet for din bransje, dette medfører at det er enkelt å komme i gang. Vi gjør nesten hele jobben slik at dere kan fokusere på den daglige driften.

Trygt som banken

Alle data er lagret i Norge

Sikker lagring av data har topp prioritet hos oss.
Derfor lagrer vi alle data innenfor landets grenser.

ISO 27001/2 Sertifisert

Sertifiseringen viser at vi beskytter våre data på en systematisk og effektiv måte.

GDPR

RetailX og Excite Technologies overholder den europeiske generelle databeskyttelses-forordningen 2016/679 (GDPR) samt alle gjeldende databeskyttelseslover.

Book en prat med Ken for å se hvordan Excite kan øke konvertering og salg for din kjede.
Ken Kristiansen fra Retail X

Våre tjenester

RetailX er et rådgivnings og teknologiselskap som bistår oppdragsgivere med å styrke prestasjoner i førstelinjeorganisasjoner. Vi leverer bistand til utvikling av strategi, implementerer feedbacksystemer og bistår med salg og serviceforbedring

Rådgivning salg og service

Vi er eksperter på å øke konvertering og salg og bistår med å utvikle og implementere gjennomførbare strategier.

Opplæring i salg og serviceledelse

Vi har siden oppstarten gjennomført tusenvis av opplæringsprogram innen salg, service og ledelse.

Innsikt og analyse

Vi er størst på innsikt i norsk detaljhandel og bistår kunder med innhenting og analyse av store og små datasett.

Ofte stilte spørsmål